Ingars Rudzītis: mārketings sociālajos tīklos – nelietderīga laika tērēšana

Autors: Ingars Rudzītis, nozare.lv blogeris @ 29.07.2010

Ingars Rudzītis: mārketings sociālajos tīklos – nelietderīga laika tērēšana
Foto: LETA

Pēdējos pāris gadus grūti ieiet birojā, lai uzreiz neuzgrūstos kādam sociālo mediju ekspertam vai sociālo mediju mārketinga kampaņu menedžerim. Šiem cilvēkiem Twitter ir alfa un Facebook ir omega, pie kuriem ceļš ved caur iPhone. Viņu pravietotajā pasaulē viss notiek tikai interneta tīklos, kur patērētāji un zīmoli saplūst nirvānā. Bet cik reāli svarīgi ir sociālie tīkli Latvijas uzņēmējiem, un kāds ir to komerciālais potenciāls?


Tie, kas aizstāv sociālo tīklu izmantošanu biznesā, faktiski pārstāv viedokli, ka mārketingam jākoncentrējas nevis uz vienaldzīgas lielās masas piesaisti un pārliecināšanu, bet uz pozitīvi ieinteresētu minoritāti, ar kuru jāveido un jāuztur gandrīz personīgas attiecības. Un, ja šī minoritāte ir atrodama un uzrunājama sociālajos tīklos, tad uzņēmumam ir jābūt aktīvam sociālajos tīklos. Tiktāl viss ir jauki, bet šeit arī uzreiz atklājas fakts, ka sociālie tīkli var būt tikai neliela daļa no pilnās mārketinga komunikāciju programmas, jo pamatā joprojām tiek izmantoti tradicionālie mediju kanāli, lai, jā, vienvirzienā komunicētu ar lielāko iespējamo esošo un potenciālo klientu skaitu.

Aiz visas sociālo tīklu perfekto mārketinga metožu ekspertu gūzmas arī pazūd retas ziņas par to, ka vispār jau vecais labais e-pasts joprojām ir populārākais komunikāciju līdzeklis, kas rada vislielāko pozitīvo devumu biznesam. Džefs Rors (Jeff Rohrs), rakstot par joprojām dzīvo un veselo e-pastu, piemin to, ka, reģistrējoties jebkurā sociālajā tīklā, jums joprojām ir jānorāda sava e-pasta adrese un ka 58% amerikāņu no rīta vispirms pārbauda e-pastu, bet tikai 11% savu Facebook kontu.

Troksni rada minoritāte
Koncentrēšanās uz lojālu minoritāti var šķist loģiska, jo biznesā ienākumus tradicionāli veido vieni un tie paši 80% klientu (Pareto princips). Taču, koncentrējoties tikai uz 80% no saviem klientiem, jūs nevarēsiet augt. Un nav nekādu pierādījumu tam, ka labākais veids, kā ar šiem lojālākajiem 80% komunicēt, ir tieši sociālie tīkli. Protams, pastāv cerība, ka šie lojālie 80% kļūs par jūsu zīmola vēstnešiem un aktīvi pārliecinās vēl vismaz desmit savus draugus kļūt par jūsu klientiem, taču parasti šādas cerības nerealizējas.

Pierādīts, ka sociālo tīklu lietotāju darbībai raksturīgs apgriezts Pareto princips. Nielsen 2010. gada janvāra dati par Twitter lietošanas paradumiem Lielbritānijā rāda, ka 67% lietotāju mēnesī šo servisu izmantoja tikai 2 minūtes, 26% mēnesī – 22 minūtes un tikai 7% aktīvo lietotāju notērēja 6 stundas un 17 minūtes tvītojot. Nav pārsteigums, ka šie 7% aktīvo lietotāju arī radīja 80% no visa Twitter informācijas satura. Tātad nav nekādas jēgas no simtiem vai pat tūkstošiem sekotāju, ja lielākā daļa no viņiem sociālajā tīklā pavada tikai dažas minūtes mēnesī, ko, visticamāk, izmanto, lai sazinātos ar saviem patiesajiem draugiem. Facebook apmeklētāju dati uzrādīja, ka 48% no lietotājiem tīklā pavadīja mazāk par stundu mēnesī, 12% – līdz divām stundām, bet 9% lietotāju – vairāk par 20 stundām mēnesī. Nielsen pētījuma dati 10 attīstītākajās rietumvalstīs uzrāda, ka šāgada februārī sociālajos tīklos tika pavadītas piecarpus stundas, kas ir par divām stundām vairāk nekā pirms gada. Austrālijas un Itālijas interneta lietotāji sociālajos tīklos pavadīja vairāk nekā sešas stundas mēnesī.

Vienkārša matemātika liek secināt, ka sociālie tīkli ir neiedomājami laika vampīri. Piemērs: jūs tviterī sekojiet 300 cilvēkiem, no kuriem vidēji 150 katru dienu uzraksta 4 tvītus. Dienā jums jāizlasa 600 tvītu, no kuriem puse satur saites vai nu uz publikācijām, attēliem, vai videomateriāliem. Jums jāatver un jāapskata 300 interneta lapu. Un tagad parēķiniet, cik daudz laika no jūsu ikdienas aizņemtu šāds komunikāciju režīms. Turklāt jums līdztekus tam ir jāveic arī savi regulārie darba pienākumi. 

Otrs piemērs – jūs esat ļoti populārs uzņēmums, tāpēc jums ir 100 000 tvitera sekotāju, no kuriem 5000 katru dienu jūs piemin savos tvītos. Pozitīvo tvītu rakstītājiem jūs vēlaties pateikties, bet negatīvajiem tvītiem vēlaties sniegt atbildi vai problēmas risinājumu, jo kā nekā komunikācijas ir jāuztur. Turklāt tvitera kultūra pieprasa, lai atbilde no jums tiktu saņemta tajā pašā dienā. Parēķiniet, cik lielam ir jābūt jūsu klientu apkalpošanas centram, lai spētu īstenot šādu komunikācijas apjomu un ātrumu.

Trešais piemērs – jūsu ideālais klients ir aktīvs sociālo tīklu lietotājs. Viņam ir tvitera konts, kurā viņš seko 300 cilvēkiem, vēl kādi 400 draugiem.lv kontakti un Facebook 70 draugi. Vēl viņš seko kādiem 10–20 korporatīvajiem kontiem, lai uzzinātu, kas jauns pusdienu ēdienkartē, kādas ir aktuālās atlaides, vai vienkārši jūt sasaisti ar uzņēmumu un tā produktiem. Kāds var būt šī cilvēka attiecību dziļums un lojalitāte, ja Robins Dunbārs (Robin Dunbar), evolucionārās antropoloģijas profesors Oksfordas universitātē, ir izpētījis, ka cilvēka smadzenes spēj uzturēt tikai 150 dažāda stipruma draudzības? „Pirmie pieci ir draugi vai ģimenes locekļi, kuru dēļ jūs būtu gatavs iet cietumā,” stāsta R. Dunbārs. „Nākamie 10? Jūs nebūtu gatavs iet cietumā visu viņu dēļ. Ar viņiem jums ir zemāks emocionālās iesaistes līmenis. Jūs varētu viņiem aizdot 100 dolārus. Nākamais loks – līdz 50 draugiem – jums emocionāli ir vēl tālāks. Jūs varbūt aizdotu viņiem 20 dolārus. Un nākamie 100 draugi – jūs viņiem varbūt izlīdzētu.” Tātad kā korporatīvais „draugs” jūs varat cerēt tikai uz ļoti vāju un nestabilu kontaktu, kas balstās uz merkantilu ieinteresētību. Iespējams, jūsu informācija piesaista uzmanību un maina viedokli, bet uzvedības maiņai jūsu kontakta spēks var būt par vāju, ja vien klients jau sākotnēji nav sācis jums „sekot” un „draudzēties” ar nodomu izvēlēties jūsu piedāvātos produktus.

Sociālo mediju ekspertu rekomendācijas vadīts, jūs izveidojiet video, ko ievietojiet YouTube, lai piesaistītu daļu no 2 miljardiem skatītāju, kas šo lapu apmeklē ik dienas, lai arī 70% no viņiem dzīvo ASV un pusei ir mazāk par 20 gadiem. Ik minūtes YouTube tiek ievietoti 24 stundas jaunu videomateriālu, tāpēc būtu nepieciešami 1000 gadi, lai noskatītos visu, kas tur pašlaik atrodams. Ārzemēs par panākumiem sāktu runāt, ja klipa skatījumu skaits pārsniegtu miljonu; Latvijā vairāk nekā 10 000 tūkstoši būtu ļoti labi. Taču kāds skatījumu statistikai sakars ar biznesu? Vai ir iespējams uzzināt, cik daudzi no skatītājiem sāka pozitīvāk domāt par jūsu zīmolu un cik no viņiem reāli šī video iespaidā reāli kaut ko nopirka? Jūs pāris simtiem vai pāris tūkstošiem cilvēku sagādājāt izklaidi un iespēju papļāpāt par „hohmīgu” video, bet kāds no tā jums labums? Vairāk mīlestības? No mīlestības vien paēdis nebūsi. Līdzīgi ir ar neapmierinātu klientu radītiem video, kas, ievietoti YouTube, iegūst pasaules popularitāti. Vai tie rada reālus zaudējumus biznesam? Vai to skatītāji vispār ir jūsu klienti un atrodas šajā valstī?

Naidžels Hollis (Nigel Hollis), mārketinga pētījumu aģentūras Millward Brown vadošais globālais analītiķis, savā blogā raksta, ka „viss šis liek man domāt, ka sociālie mediji nav kanāls, pa kuru lielam tirgus zīmolam izjaukt esošo status quo. Tas vienkārši ir papildu veids, kā komunicēt un iesaistīt savus lojālos klientus”.

Latvijas pundurīši
Salīdzināsim dažu Latvijas uzņēmumu Twitter sekotāju datus. AS Aldaris to ir 525, mazajam Valmiermuižas alum – 626. O!Kartei – 729, Zelta Zivtiņai – 855, Amigo – 386, Latvijas Pastam – 325. Mediju sekotāju daudzuma salīdzinājums: Kapitālam – 1258, kas ir divreiz mazāk par Dienas 2484, taču divreiz vairāk par Latvijas Avīzes 651. Savukārt pēdējā laika mediju tirgus kontroversiālākajiem projektiem ir šādi rezultāti: žurnālam IR tviterī ir 2662 sekotāji, bet draugiem.lv 590, savukārt radio 101 tviterī ir 6159, Facebook 2192 un draugiem.lv 2153 sekotāji. Šādu statistiku varētu saukt vēl un vēl, bet skaidrs ir tas, ka šie uzņēmumi neizdzīvos pat vienu dienu, ja visu savu mārketinga enerģiju viņi ieguldīs vairāk nekā simt sekotāju (no kuriem liela daļa ir vieni un tie paši cilvēki, kas pārsvarā ir dažādu radošo profesiju vidējā līmeņa darbinieki vai jaunieši) uzmanības un lojalitātes piesaistīšanai.

Arī Latvijas sociālo tīklu flagmanim draugiem.lv ir mainīgi rezultāti – varbūt tāpēc, ka īsti nav zināms, cik cilvēku to reāli dienā apmeklē un cik laika viņi tur pavada. Lai arī mums tiek stāstīts par 2,5 miljoniem reģistrēto lietotāju, parastais reālo lietotāju skaits katrā noteiktajā brīdī ir no 20 līdz 50 tūkstošiem. Ja paskatāmies uzņēmumu profilus, tad Kapitālam draugos ir 58 sekotāji, Dienai 65, bet Sporta Avīzei 27. Jau minētā Aldara tur nav vispār, Valmiermuižas alum ir 126 sekotāji, bet Piebalgas alum – 62. Vienlaikus Guttai šo sekotāju ir vairāk par 50 000, kas acīmredzot panākts ar veiksmīgu un interesantu sekotāju piesaistīšanas akciju. SEB Studentu bankas visnotaļ aktīvajam profilam ir 2057 sekotāji. Zelta Zivtiņai – vairāk nekā 19 tūkstoši sekotāju. Pēdējie skaitļi ir pat it kā ļoti patīkami, taču, palasot ievietotās ziņas, var redzēt, ka gandrīz nevienai no tām nav sekotāju komentāru vai viedokļu. Saruna vai divvirzienu viedokļu apmaiņa neveidojas, tādēļ atkal ir grūti spriest par šo sekotāju emocionālās lojalitātes un iesaistes līmeni. Pievienoties grupai vai sekot kādam nav grūti – pietiek vienreiz uzklikšķināt un pēc tam grupu mierīgi var ignorēt. Lai arī paziņu lokā buzz izplatās ātri un plaši, tas reti kad ir saistīts ar komercinformāciju. Paskatoties draugiem.lv sadaļā runā, es redzu, ka visvairāk pārsūtītās un lasītās ir sensacionālas izklaides ziņas un divdomīgas anekdotes.

Koncentrēšanās uz minoritāti nav ekonomiski izdevīga
Spriežot pēc šiem datiem, secināms, ka daudzi uzņēmumi izveido draugu grupas, taču pēc tam nezina vai nespēj piesaistīt lielāku sekotāju skaitu, jo tas prasa daudz laika un rūpīgi plānotas sekotāju piesaistes akcijas. Turklāt pat par tiem kontiem, kam skaitļi ir lieli, nevarētu teikt, ka procentuāli tas būtu daudz no kopējā uzņēmuma klientu skaita. Ja Zelta Zivtiņa runā par saviem miljons lietotājiem, tad 855 Twitter vai 19 tūkstoši draugu sekotāji ir niecīgs piliens jūrā. Ja mazajam Valmiermuižas alum knapi 1000 kontakti internetā var būt svarīga nozīme, tad lielajam Aldarim tas ir nepamanāmi mazs cipars.
Tātad, analizējot skaitļus, domāju, ka daudzi no agrīnajiem sociālo tīklu mārketinga entuziastiem ir zaudējuši enerģiju un interesi veltīt laiku dažiem simtiem sekotāju, ar kuriem nekāds lielais dialogs tik un tā nenotiek. Un, ja notiek, tad pārsvarā tas saistīts ar klientu servisa un kvalitātes jautājumiem, kas nav nedz aizraujoši, nedz glamūrīgi, nedz atrisināmi ar viena tvīta palīdzību. Žurnālā Advertising Age Simons Dumenko (Simon Dumenco) raksta, „lielās korporācijas vai nu tiks galā ar savu sociālo mediju fetišu, kas, galu galā, ir dārgs prieks, vai arī sociālo mediju apkalpošanas centros liks strādāt tām pašām vienaldzīgajām un slikti apmaksātajām darba bitēm, kas apkalpo tradicionālos servisa centrus. Un vecā pasaules kārtība ar monolītisku, neatsaucīgu, kafkaisku korporātismu tiks atjaunota.” Bet mazie uzņēmumi, kam pat pāris desmiti lojālu klientu ir liela vērtība, turpinās aktīvi komunicēt savā mazajā tīkliņā.

Komentāri:




angry

05.09.2010 17:14

par to ka sociālie tīkli un vēl jo vairāk mārketings tajos ir tukša laika izšķiešana, pilnīga taisnība. bet Pareto princips gan saka, ka 20% klientu dod 80% ienākumu.

Kangarooo

29.08.2010 2:09

@Janis Polis
nav jalasa citas gramatas lai butu savs viedoklis. Ja ir savs tad var ieteikt savu gramatu.

Kangarooo

29.08.2010 2:07

@Janis Polis
nevar gemius no draugiem.lv neatkarigi veikt merijumus.
@Armands Brants
pareto nozime ka mazaka dala no visiem veic lielako dala no visa.
Piem 10% cilveku dara 99% no visu lietu vai ka pareto aprakstaa 20%ienakumu nak no 80%klientu un tas ir tikai piemers nevis aplami dzelzaini ka tikai ja 20% rada 80% tad tas ir pareto.

Guntars

20.08.2010 8:34

Es ieteiktu Kapitāls redakcijai neļaut veikt publikācjas cilvēkiem, kuriem trūkst zināšanas un kompetences nozarēs, par kurām tie izsaka savu viedokli.Kā var komentēt automašīnas vadāmības kvalitātes, ja šī persona nemaz nemāk vadīt automašīnu!?
Bet pats ļaunākais, tomēr, ir fakts, ka šādi cilvēki publicē statistiku, kuru ir savārstījuši vai pa ausu galam dzirdējuši kādā draugu ballītē.
Rudzīša kungs, pirms publicējiet statistiku, lūdzu pārliecinaties, vai tā ir iegūta no drošiem avotiem.
Vēlu veiksmi!

to Jana

12.08.2010 17:47

Pareto saka ka 30

Lasītājs

03.08.2010 11:18

Tā jau ir smaga diagnoze visur meklēt atbildi uz jautājumu - ir vai nav tas izdevīgi mārketinga mērķiem?

anonīms

03.08.2010 11:17

tā jau ir smaga diagnoze saistībā ar visām jaunajām parādībām uzreiz runāt ir vai nav tas izdevīgi mārketingam.

Aigars

03.08.2010 11:05

sociālie tīkli jau ir ļoti laba lieta, tikai stipri pārspīlēta. Bet tas ir normāli, jo tā ir tendence, paies laiks, emocijas pierims un cilvēki sāks uz šo skatīties nedaudz kritiskāk.

Un beidzam vienreiz bāzt visu vienā maisā, t.i., atdalām zīmola lietas un tiešo pārdošanu sociālos tīklos. Tās ir divas pilnīgi dažādas lietas. Ja pirmais sociālos tīklos valda, tad tiešā pārdošana pilnībā iesūkā

Vikentijs

02.08.2010 15:41

Anoniimajam vards ir Vikentijs :) Miskuziii :)

anonīms

02.08.2010 15:40

Sveiki visi si si
Vai kaads nepateiktu, kaa ir ar biznesu internetaa, vai vinjam vajadzeetu aktiivi darboties un but visos shajos socialajos medijos?
Busu staraa sanjemt jusu viedokljus! =)

Ingars

02.08.2010 12:16

Tie, kas mani pazīst, drošvien ir pamanījuši, ka aktīvi ņemos pa diviem Twitter kontiem. Vienam pašlaik ir 750 sekotāji, otram 530. Draugos esmu no pirmajiem mēnešiem. Facebookā arī dzīvojos. CV atrodams LinkedIn. Blogoju nozare.lv jau pāris gadus. Pirms tam niekojos ar Tripod un Geocities mājas lapu servisiem. Brīvajā laikā pat kaut ko rakstu Wikpedia. Tā ka par akmens laikmeta pārstāvi mani nosaukt grūti. Taču palieku pie tēzes, ka Latvijā Twitteris, Draugiem un Facebook komerciālai, aktīvai divvirziena komunikācijai netiek no lielo uzņēmumu puses izmantots tik ļoti, lai to uzskatītu par kaut kādu mārketinga komunikāciju glābiņu. Šie kanāli labāk strādā uz nišām, intertešu grupām un tamlīdzīgajiem aktīvistiem, kas komunicē par savām interesēm nevis jūsu jauno produktu, atlaidi vai piedāvājumu. Pirms pāris dienām pamanīju interesantu twītu, kas apstiprina manu domu: "It's so weird that almost nobody at Apple is on Twitter, easy Twitter access is the primary reason I buy most of their mobile products." https://twitter.com/alexia/status/19879547214
Kā teicis klasiķis - don't believe the hype! ;)

Gatis Rozenfelds

31.07.2010 23:55

Tas ir tiešām viens no instrumentiem un katram pielietotājam vai izmantotājam ir pašam jāpieņem lēmums.Lietot soc tīklus vai nē.Bet ja ņemam vēra mazo tirgu un Latvijas specifisko domāšanu.Mēs dzīvojam jaunu un izaicinošu komunikācijas veidu laikmetā, kas maina cilvēku uzskatus un informācijas plūsmu. Jaunu mārketinga instrumentu un kanālu pareiza pielietošana rada iespēju paust viedokli potenciālajai mērķauditorijai ar milzīgu ātrumu. Lielākā daļa zīmolu, kas ir mums apkārt, pastāvīgi cenšas sazināties ar mums, izmantojot industriālā laikmeta formulu, kas diemžēl ir novecojusi. Mainoties laikmetam un komunikācijas veidiem, zīmolu komunikācija interneta vidē pārtop no vienveidīgas un vienvirziena komunikācijas par dialogu starp zīmolu un mērķauditoriju. Tā jāveido ar privātumu un īpašu uzrunas veidu. Jaunu instrumentu izmantošana un sevis socializēšana disciplinē arī paša zīmola godīgumu pret mērķauditoriju. Izdzīvos tie, kuri transformēsies un pilnveidosies. Tie, kuri jauno tehnoloģiju novitātes pieņems, sublimēs un sinerģēs. Nevis maldīgi ignorēs.

"Tie ir tikai vārdi,bet man Ir tikai vārdi,lai aizkustinātu tavu Sirdi."
- Gibb | Young & Rubicam

Laiks mainīties,.

Fakts

31.07.2010 14:17

Lasiet rakstu peec buutiibas nevis piesienieties detalaam.
Neviens no Rudziisha kritikiem taa arii nav speejis atspeekot to, ka sadalaa "Troksni rada minoritaate" mineetie fakti liecina par to, ka uzskats par to, ka ar soc.tiiklu paliidziibu biznesaa iespeejams iedvest jaunu dziiviibu un buutiski to sekmeet ir aplams. Taa arii ir visa raksta buutiiba, kam jaapiekriit par 100%.
Nazim ir sava loma eest gatavoshanaa, tachu, ja nazhu tirgotaji ( lasi soc.tiiklu visaadu rangu darboni) uzskata, ka daarzenu sagrieshana ar nazi arii ir eediena gatavoshana, tad vini vienkarshi ir mulki. Rakst ir par biznesu. Kursh no komenteetaajiem ir sava biznesa iipashnieks? Taapeec arii juus cepaties par nebuutisko - par detalaam.

Nellija

31.07.2010 2:10

Kāpēc autors neiesaistās diskusijā? Sanāk ne tikai teorētiska, bet arī praktiska vecās vienvirziena komunikācijas aizstāvība ;)

Martins

31.07.2010 1:05

Skumji skatīties, kā tik inteliģents cilvēks tik atklāti bremzē attīstību. Lai dzīvo stagnācija! Lai dzīvo Ingars! Urrā, urrā, urrā! :)

Armands Brants

30.07.2010 21:39

Pirmkārt, Pareto princips ir nez kāpēc apgriezts. Pareizais būtu - 20% klientu dod 80% ienākumu.
Bet tā piekrītu, ka koncentrēties uz tw, fb, dr utt. nav vērts. Jākoncentrējas ir uz word of mouth. Un visi tie "sociālie mediji" ir _līdzeklis_ - tieši tāds pats kā telefons, e-pasts, radio, TV un viss pārējais.

Un vēl neprecizitāte. Es arī no rītiem pirmo pārbaudu e-pastu, bet uz nepazīstamām reklāmām es klikšķinājis esmu tikai no fb, pēdējos gados nekad no e-pasta. Reklāma e-pastā - tas ir spams _by default_.

dzīve

30.07.2010 17:05

raksts galīgi greizs, gan faktu ziņā, gan dēļ paustajām idejām.

krabis- "twitter auditorija ir tikai gīki, mārketinga veči un tukši profili."
bullshit. man ir n-tie desmiti draugu, kas ikdienā lieto Twitter un nekādā veidā nav saistīti ne ar internetu, ne mārketingu, ne ko tādu. nemaz nerunājot par vēl pāris desmitiem pazīstamo, kas ir saistīti ar šīm nozarēm.

Nellija

30.07.2010 15:42

oi, apskatījos komentārus un sapratu, ka esmu atkārtojusi jau citu teikto.

Par raksta būtību - apsvērumi par minoritāti, laika patēriņu utt. ir loģiski, taču vispārzināmi. Materiāls iegūtu, ja pievienotu ko jaunu - apskatītu konkrētus piemērus un izanalizētu soc.mediju kampaņu efektivitāti. Uzņēmumi, kad iegulda naudu kampaņās, taču nosprauž tām mērķus, rēķina NPV utt., nu tad palūkojamies kaut vai pāris piemērus, būtu interesanti.

Nellija

30.07.2010 15:33

Pareto princips samudžināts! Tieši otrādi - 20% cēloņu (piemēram, klientu) rada 80% seku (piemēram, ienākumu)!

Autors var kļūdīties, bet ko dara redaktori?


Mareks

30.07.2010 14:02

Jā - Ingars apgalvio, ka viss sociālo platformu devums LV ir nekas. Viņam būtu jāatgādina seno fizikas likumību - mazās sistēmās darbojas citas sakarības, nekā lielās, tādēļ salīdzinājumi ar lielbritāniju un asv, protams ir tikai un vienīgi klaja, spekulatīva retorika! :)

Jānis

30.07.2010 13:32

Nu, nez.
Informācijas kanāla atdevi mēra ne jau naudās, bet tajā, cik daudz šis kanāls tiek izmantots, lai klienti iegūtu konkrētu informāciju.
Un nē - nav tur nepieciešams budžets, lai uzņēmums izveidotu un veiksmīgi uzturētu salīdzinoši lielu twitter kanālu.

krabis

30.07.2010 13:30

Būtībā raksta ideja ir OK, bet uzrakstīts ir galīgi greizi. Visa tā statistika, kāda jēga rakstīt par UK un citām valstīm, ja mums Latvijā ir savi sociālie tīkli un sava statistika? Būtībā gribēju teikt, ka sociālais tīkls (draugiem.lv) un pāris pozeri ar ļoti skaļām rīklēm (FB, twitter). twitter auditorija ir tikai gīki, mārketinga veči un tukši profili. Facebook atkal cilvēki reģistrējas tikai spēļu dēļ un retā gadījumā ārzemju draugu sameklēšanai.

Draugiem.lv ir vienīgais sociālais tīkls, kam vispār būtu jāpievērš uzmanība. Diemžēl šis uzņēmums visu komerciālo darbību savā portālā grib veidot caur savu maku. Redz vēlies sekotājus uztaisi akciju (par ko samaksā), sulu un ZZ gadījums. Savādāk būs pāris simti sekotāju, ar kuriem komunikācija tāpat nesanāks, jo Runā sadaļa tiek nospamota ar 10 gadus vecām anekdotēm.

Secinājums viens -- ja gribi rezultātu Latvijā, piķo! Tāpat kā visur citur. Ja uztaisīs akciju konkursu utt draugiem.lv būs rezultāts. Tā visa komunikācija SOC tīklos ir pilnīgs BS. To var darīt FB ar ASV 100m+ potenciālo auditoriju (attiecīgi uztaisi grupu kuru vēl neviens nav aizņēmis un tāpat caur 'like' dabūsi 1k-10k sekotājus pāris mēnešu laikā) tad varēs jau runāt par maksimālu rezultātu ar minimāliem ieguldījumiem.

Urmass

30.07.2010 13:29

Medni, nesaac tik raudaat. Pa lielam nekaa nepatiesa rakstaa nav, jo reaalaa situaacija arii paraada to, ka ar web based marketingu vien nevar iztikt.

Arturs Mednis

30.07.2010 13:00

Raksta autors, lai saglabātu savu rebel imidžu, kas vienmēr teiks melns, kur citi saka balts, izrāda savu nekompetenci, kas, iespējams, iedragā Kapitāla kā medija reputāciju, bet izdevniecībai jau vienalga, galvenais, ka tiek noniecināti jaunie mediji, bet, lūk, prese ir labā... :))

monstrilv

30.07.2010 11:19

Labs raksts.
Lai Jānis Polis un@arturs nosauc vienu piemēru, kur klients Latvijā pateicoties sociālajiem medijiem ir ieguvis reālu finansiālu ieguvumu ? Vienu piemēru !!!!!
Būtu labāk e-pastus sūtījuši !


Jānis Polis

30.07.2010 11:05

Būdams viens no tiem, kas aktīvi piedalās Latvijas sociālo mediju lietošanas kultūras veidošanās, gribētu tikpat nekaunīgi, kā autors miksē internetā salasītus apgalvojumus ar savas fantāzijas augļiem, sākumā norādīt uz Rudzīša kunga acīmredzamu nekompetenci - precīzi dati par Draugiem.lv dienas apmeklējumu visdažādākajos griezumos ir ikvienas Latvijas mediju aģentūru un attiecīgi arī to klientu rīcībā. Šos mērījumus, neatkarīgi no paša portāla, veic Gemius Latvija, kas ir kvalitatīvākais un lielākais interneta statistikas pētījumu veicējs Austrum- un Centrāleiropā.

Tāpat jānorāda, ka šajā portālā iespēja uzņēmumiem izveidot korporatīvos profilus parādījās tikai pirms dažiem mēnešiem un joprojām tiek pozicionēta kā izstrādes stadījā esoša. Arī Twitterī un Facebook lielākā daļa uzņēmumu tikai taustās un eksperimentē, jo tas ir salīdzinoši jauns komunikācijas virziens Latvijā un ir ārkārtīgi maz cilvēku, kam ir reāla pieredze tā veiksmīgā izmantošanā.. Turklāt, pilnīgi nav saprotams, kurš autoram ir iestāstījis, ka uzņēmumi tagad koncentrējas vai plāno koncentrēties tikai uz sociālajiem medijiem? Tas, ka tā ir un būs tikai neliela daļa no kopējām mārketinga komunikācijas aktivitātēm, manuprāt, ir skaidrs pat 1. kursa mārketinga studentiem.

Kas attiecas uz autora vīpsnāšanu par to, ka ar masas "nobombīšanu", kas kļuva iespējama ar radio un TV parādīšanos 20. gadsimtā, turpmāk būs par maz un, ka nāksies arī personīgi uzrunāt un iesaistīt, tad tur laiks visu saliks pa plauktiņiem. Šis process notiek jau šobrīd un vīpsnātāji ātri vien atradīs sevi tur, kur nonāk visi tie, kuru nespēj laikā pielāgoties pārmaiņām - vēstures mēslainē :)
Sākumam varu ieteikt izlasīt lielisko Boba Gilbreta (Bob Gilbreath) grāmatu "The Next Evolution of Marketing: Connect with Your Customers by Marketing with Meaning". Varbūt kas kļūst skaidrāks.

Edgars

30.07.2010 11:03

Autoram taisnība ir tikai daļēji. Šī nav vide, kur attīstīties lielajiem zīmoliem, taču arī atkarīgs no izpildījuma ir redzēti daži veiksmīgi piemēri. Ja tas Twitter konts ir tik sauss, kā Rīgas mēram, tad no tā tiešām nav jēga. Taču mazajiem, kā Valmiermuižai, klubiem, restorāniem un bāriem šī var būt īstā vieta, kur paplašināt savu klientu loku un sniegt info uzticīgākajiem klientiem.
Tāpat autors nav apskatījis manuprāt Latvijas (izpildījuma ziņā) veiksmīgāko Twitter korporatīvo profilu Airbaltic, man tīri labi patīk arī Rīgas piensaimnieka aktivitātes, kur ieguldītie līdzekļi ļoti iespējams sevi atpelna.



Ojars

30.07.2010 11:01

Lielisks un pamatots raksts.

LIVA

30.07.2010 10:51

Šausmas! Kur tāda nekomptenece var tikt publicēta tādā žurnālā kā Kapitāls??? Pilnīgu sviestu viņš runā. Un kas jocīgākais- visi 3 pārējie šīs sadaļas raksti ir pilnīgā pretrunā, taču daudz reižu pamatotāki ar dažādiem faktiem, pētījumu rezultātiem un atziņām kā Rudzīša kārtējas negatīvās pārdomas. Ārā viņu no Katipāla, Olaf!

to kārlisZ

30.07.2010 9:37

Sekotāju pieaugums (nezinu, kad autors šo skaitīja un cik ilgā laikā bijušas šīs izmaiņas).
AS Aldaris 525 (tagad 615. +90 )
Valmiermuižas alum – 626 (666. +40)
O!Kartei – 729 (769. +40)
Zelta Zivtiņai – 855 (957. +102)
Amigo – 386 (399. +13)
Latvijas Pastam – 325 (364. +39)

Būtu interesanti, ja kāds apkopotu, cik sen visi šie pieminētie vispār jau dzīvo twitterī, draugos, facebook un aptaujātu viņus pašus par efektivitāti/case study.

Autoram:
P.S Piekrītu šajā: Tas vienkārši ir papildu veids, kā komunicēt un iesaistīt savus lojālos klientus.
Spekulācijas ar koncentrēšanos tikai uz soc.medijiem, manuprāt, ir nevietā, jo nezinu nevienu LV uzņēmumu, arī no rakstā minētajiem, kuri visu savu mārketinga piķi grūstu tikai soc.medijos.
P.S.2 Vai kāds ir apšaubījis autora kompetenci attiecībā uz darbošanos ar Valmiermuižas alu, ka starp rindām jāizceļ pašam sevi? ;)
P.S.3 Autoram - ar Pareto principu ir aizšauts fundamentāli garām. 20% nodrošina 80% ienākumu, bet 80% - atlikušos 20, nevis kā autors norādījis, tā kā tēze un apcerējums par koncentrēšanos uz minoritāti arī ir aplams saknē.

kārlisZ

30.07.2010 0:01

Pie profilu statistikas būtu korekti pieminēt, ka gandrīz visi LV uzņēmumi tur tikai nesen parādījušies, nevis pieņemt, ka uzņēmumam ir pārsimts sekotāju un viss. Varu derēt, ka pilnīgi visiem uz doto brīdi jau ir vairāk.

Jana

29.07.2010 20:44

Vispār jau Pareto princips saka, ka lielāko daļu ienākumu veido 20% klientu.

inguna

29.07.2010 15:26

Skaists raksts, kur fakti sajaukti ar autora hipotēzes apstiprinošiem pārsvarā patiesi aplamiem pieņēmumiem - gan jau pats to labi saprot. Vienkārši imidžs tāds - būt drusku lūpu uzmetušai naglai pakaļā, atvainojos:). Pieņemt, ka nu tagad visu mārketinga budžetu gāzīs soc.medijos, ir pastulbi. Tas pats par izdomātajiem praktiskajiem piemēriem - tie ir nereāli, lai gan mērķis ir bijis pretējs. Lielie LV līmeņa flagmaņi drīzāk šobrīd ar to eksperimentē, ne liek nenormālas biznesa ekspektācijas.

Kontakti: SIA "Izdevniecība IKK"

Marijas iela 2, 5.stāvs, Rīga, LV-1050

T. 67357585, F. 67357584,

e-pasts: marketings@kapitals.lv

abonēšanai: abon@kapitals.lv

Pārpublicējot materiālus, nepieciešama SIA "Izdevniecība IKK" rakstiska atļauja.
Citējot, atsauce uz avotu obligāta.
Par faktu materiālu ārštata autoru darbos izdevniecība atbildību neuzņemas.

© Kapitāls 2010 © LETA 2010 © Nozare.lv 2010 © LETA video 2010